Фото: С. Дорошки

Страх и стрепња које само у сну нестају, Лет у Египат као нова нада и људска солидарност ка другачијој будућности теме које су синоћ, одјекнуле Српским народним позориштем јер је премијерно изведена другонајављивана Крос опера. Овај велики пројекат, које је окупио градове побратиме, Линц, Модену и Нови Сад, изродио је нову оригиналну оперу направљену од три приче, коју компонују три композитора, певану на српском, италијанском и немачком језику, те је публика с одушевљењем пратила тему миграција из три угла.

Први део ове сјајне трилогије „Сан“ композиторке Јасмине Митрушић, прича причу о странцима који се срећу у потрази за бољим животом, али њихова комуникација није могућа осим у сну, односно стварности недостижних идеала – слободе, љубави и мира у души. А када, након буђења, постану свесни овог чудног догађаја, оснажени, остају испуњени надом да за њих постоји боља будућност.

„Када се споменула тема избеглиштва, одмах сам рекла да ћу се ја тиме бавити. Писати о избеглицама је врло сложено, изузетно одговорно и крајње емотивно“, истакла је Матрушић, док драматуршкиња Катарина Џон каже да је тема другог аустријског чина „Лет за Египат“ композитора Хермана Шнајдера, јесте „прича о једној светој породици која долази у Египат и која има здравствени проблем и покушава да га реши, али их нико не разуме. Порука модерног друштва у овом чину јесте да се нађе начин да се превазиђе свака могућа разлика, те да се сви уклопимо у заједницу“. Трећи чин „Шта знаш о будућности“ Сандра Капелета користи различите језике, тј. базира се на и онда заправо гледамо како се уклапају сви различити народи заједно“, рекла је драматуршкиња Катарина Џон.

Крос опера, пројекат суфинансиран средствима програма Европске уније Креативна Европа – потпрограм „Култура“, је оперски пројекат за који је Српско народно позориште добило грант у партнерству са оперским кућама Teatro Comunale „Luciano Pavarotti“ di Modena из Италије и Landestheater Linz из Аустрије.

„Највиши циљ овог пројекта био је да споји уметнике из три града како би заједно сарађивали и размењивали искуства. Сматрамо да је циљ остварен као и да су се родила права пријатељства заједно са пословном сарадњом“, истакао је Алесандро Росери из театра из Модене „Luciano Pavarotti“.

Управник СНП-а Александар Станков истакао је да се прву пут дешава да Опера СНП-а направи једну овакву конекцију са европским театрима.

„Сама тема изузетно је значајна за данашње време с обзиром на увек актуелне миграције, и то је оно што смо преточили у уметност. На основу првог пројекта Креативне Европе, Српско народно позориште, добило је још два гранта за ову сезону – један ће бити оперски, други драмски, те је тако ово само једна одскочна даска за наш театар, а то је једна константа када је реч о европским токовима“, рекао је управник СНП-а Александар Станков.

Свако позориште партнер имало је обавезу да изабере свој уметнички тим, па је тако композиторка Јасмина Митрушић била на челу пројекта, док су ово остварење сјајно изнели певачи: сопран Евгенија Јеремић и бас Страхиња Ђокић. Чланови гудачког квартета су: концерт-мајстор Владимир Ћуковић (прва виолина), Снежана Томинчић (друга виолина), Драгана Лончар (виола) и Невена Влаовић (виолончело). Остали вокални солисти су мецосопран Идил Карабулут, алт Далила Ђенић, тенор Флориан Вугк и баритон Еуђенио Мариа Деђиакоми. Нараторка у извођењу у Новом Саду је Николина Спасић. Оркестром диригује Ђорђе Павловић, а редитељ је Грегор Хорес.

Репризно извођење заказано је за данас, 8. април, док ће Крос опера своју премијеру у Линцу доживети 18. и 19. априла. Постизање нове и шире публике, интеркултуралног и међуверског дијалога, поштовање различитих култура и културних израза и олакшавање интеграције избеглица су приоритети Крос опере као једне од основних перспектива Креативне Европе.