ЈЕЖЕВА КУЋИЦА

Опера за децу

Компоновале: Исидора Недовић и Верица Пејић
Либрето: Бранко Ћопић
Оркестрација: Александар Којић
Диригенткиња: Верица Пејић
Режија: Милица Стојанов
Сценограф: Никола Матијевић
Костимографи: Виолета Трајковић и Горан Трајковић
Кореографкиња: Верица Козарев Кларић
Аутор шумског инструментаријума: Игор Обровски
Музички продуцент: Ладо Леш

У улогама чланови Дечјег оперског студија Српског народног позоришта:

Јеж
Катарина Крчмар

Лисица
Валентина Келеман

Вук
Будимир Малешев

Медвед
Ваљериј Кулаев

Дивља свиња
Елена Гавриловић

Поштар Зец
Софија Лајко

Чопор вукова: Никола Пањковић, Милош Георгијев, Стефан Стојановић и Никола Станков

Птице: Хелена Стојић, Ана Матић, Вила Малешев, Дуња Беквалац, Петра Бјелетић, Елена Перовић, Теодора Остојин, Јана Тодоровић, Јелена Шешум, Николина Васић, Ивана Крчмар

Веверице: Бианка Дитрих, Оливера Бојовић, Јустина Димитријевић, Лаура Кленовшек, Даша Лелић, Катарина Лукић, Ива Петровић

Свици: Софија Близанац, Лара Леловић, Лана Шешум, Калина Живковић, Калина Бубњевић, Николина Аникић, Емилија Стефановић, Сара Петровић, Ема Француз

Шума: Даница Ајдарић, Талија Анђелић, Виктор Толокин, Васиљ Дрча, Исидора Ћулафић, Варвара Затерјукина, Кјара Дрча, Константин Видовић, Анђела Кораћ, Филипа Дрча, Анастасија Петковић, Елена Мандић, Лила Грубор, Лука Курјаков, Лола Малешевић, Лила Јовановић, Анђела Ракита, Зара Павловић, Константин Павловић, Милана Хелмеке

Пчеле: Наталија Стјеља и Дуња Караџић

Шумски оркестар: Анђела Којић, Ника Агић, Вера Нишић, Софија Крањчевић, Татјана Бишоп, Галина Биреш, Ирина Биреш, Ирис Глушица, Ксенија Бероња, Николија Скочо, Сташа Атанацковић, Реља Мутић, Дамјан Мандић, Коста Рушкуц

Извођење Оркестра Опере СНП-а снимљено априла 2025.
Диригент: Александар Којић
Концертмајстор: Сергеј Шаповалов

Хор и солисте припремила: Верица Пејић
Инспицијент: Иван Свирчевић
Тон-мајстори: Душан Јовановић и Боба Видрић
Мајстор светла: Ђорђе Бедов
Видео-пројекција: Бошко Рауш

Представа траје: око један сат

Претпремијера у СНП-у: 27. децембра 2024, сцена „Јован Ђорђевић“
Премијера у СНП-у: 10. маја 2025, сцена „Јован Ђорђевић“
Реприза: 23. маја

Поводом обележавања 110 година од рођења Бранка Ћопића



Јежева кућица, опера за децу и осетљиве

Опера за децу Јежева кућица премијерно је изведена у децембру 2005. године, у продукцији Културног центра Врбас. Дело су осмислиле и компоновале Верица Пејић, тада диригенткиња Дечјехора Културног центра, и Исидора Недовић, корепетиторка тог ансамбла, управо из жеље да дециуз певање као примарни хорски задатак, додају покрет и да их мултидисциплинарно уметничкангажују. Трагајући за формом која би такве задатке испуњавала, опера је била логично решење, а бирајући литерарни предложак за либрето, поема Јежева кућица Бранка Ћопића показала се као идеална не само због чињенице да је писана у стиху и да нема потребе за дописивањем дијалога или арија нити за другим видовима литерарних интервенција, него зато што је тема дела ванвременска, а начин на који је Ћопић обрађује близак је деци, духовит је и бајковит.
Представа је била успешна и до сада је имала око 100 извођења у две продукције. Проглашена је за најбољу дечју представу у Србији 2006. на бечејском фестивалу „Мајске игре“, најстаријој смотри драмског стваралаштва младих у региону, а награђена је и за најбољу оригиналну музику. Захваљујући том признању, представа је приказана исте године у Београду, у оквиру манифестације „Радост Европе“, и гостовала је и на сцени Позоришта младих у Новом Саду. Музичко-плесни театар „Искрице“ из Новог Сада поставио је своју продукцију у децембру 2017. Ауторски тим, Верица Пејић и Исидора Недовић, потписују и другу продукцију Јежеве кућице, у режији Неде Даниловић.
Обе остварене продукције биле су успешне, премда су рађене са дечјим ансамблима чија вокална обука није подразумевала вишегласно певање, технички су врло једноставне, а пратња је била сведена само на клавир. И режијска решења била су прилагођена узрасту и извођачким могућностима деце.
Најновија продукција Јежеве кућице, у извођењу чланова Дечјег оперског студија Српског народног позоришта, у основи има музички материјал Јежеве кућице из 2005. и 2017. године, али је проширена увертиром, балетским сценама, хорске нумере расписане су вишегласно, оперу је оркестрирао Александар Којић за камерни оркестар. Режију ове поставке потписује Милица Стојанов, а сценски покрет и кореографију осмислила је Верица Козарев Кларић.

Увертира: Јутро у шуми. Природа се буди и представљају се становници шуме. Параду отвара оркестар буба са диригентом Скакавцем, прати их вртоглави циркус предвођен славном артисткињом Дивљом свињом, за њима је поштар Зец у друштву два шумска пријатеља, и чопор Вукова који се труде да буду страшни све док их јато устрепталих Птица није уплашило. Ту је и госпођа Лија са својим слушкињама Веверицама, неспретни Меда који бежи од Пчелица, и најбитнија – магична Шума која, док ковитла своје гране будећи добри дух природе, позива Свице да осветле хероја шуме, надалеко поштованог Јежурку Јежића.

1. чин: Јутро је. Шума се буди, зраци сунца обасјавају кућицу. Јеж спрема по кући, ради јутарњу гимнастику, помаже дрвећу које је жедно и стара се о шуми као прави заштитник. Срећан што је у свом малом царству, пева арију о слободи, о срећи, о љубави према свом дому: „У теби живим без бриге, страха / И бранићу те до задњег даха!“
Ова химна разгали читаву шуму и сви се радују. Весеље прекида банда галамџија предвођена Лисицом која Јежа назива будалом а његову кућу страћаром и штенаром пуном бува. Напад се заоштрава, а Лисица, схвативши да Јеж има право, заћути чекајући расплет догађаја. Јеж је храбар и супротставља се нападачима, па му и Шума прискаче у помоћ. Галамџије су осрамоћене и отеране.
Лисица се искрено покајала за своје поступке, Јеж јој великодушно прашта, па шума слави победу свог доброг чувара.

2. чин: Док Шума слави Јежа, њеног славнога ловца и заштитника, Зец му доставља Лијино писмо која га позива на ручак. Јеж се весели позиву и спрема се да крене на пут.
Јежев пут кроз шуму доноси галерију необичних становника шуме који промичу пред његовим очима. Јеж зна да ужива и у самом путу, а зна и кад треба да се одмори.
Лија и њена свита веверица нестрпљиво очекују Јежа, а он, као прави каваљер, наздравља домаћици и њеном дому. Отпочиње четворосатни ручак уз шумски хор и оркестар буба. Вредне Веверице само нижу јело за јелом, а Јеж и Лија, уморни од гозбе, полако тону у сан. Лија то покушава да спречи како би фешта трајала и позива оркестар буба да буде гласнији. Али нико још није спречио „модри вео“ да се надвије над шуму, док Птице играју свој ноћни плес уз хук сове што их позива у лов.
Јежић се изненада разбуди и устаје да би пошао својој кући. Лија се труди да га задржи нудећи му свој дом, али он одбија њен позив речима: „Дражи је мени мој скромни дом!“ Лија остаје увређена, а Јеж одлази кући пратећи светлост Свитаца.

3. чин: Ноћ је. За нераспремљеним столом седи увређена Лисица питајући се зашто је Јеж отишао. Каква је то његова кућа која му је дража од овакве гозбе и њеног друштва? Ћути Лија, оборила њушку, па јој се над главом роје црне мисли, као да је читава шума решила да јој се подсмева, чак јој и шуштање лишћа под прозором звучи као ругање. Црв сумње увукао се у Лисицу, изједа њено срце гонећи је да пође у потрагу за Јежом да би се уверила каква је то кућа што му је толико драга.
Жури се Лија пратећи Јежев траг, кад одједном пред њу искочи чопор гладних вукова. Лисица их је причом о богатом дому Јежа лако придобила да јој се придруже, пошто ни њима није јасно како неко може толико да воли своју кућу, кад би они своју дали за јагње. За разлику од Јежа који ужива у путу, Лија и вукови не примећују лепоту природе јер су им очи замагљене похлепом, а завист уме да поквари све, па чак и лепоту. Ускоро њихова дружина постаје бројнија јер се придружују халапљиви Меда и Дивља свиња, која је спремна да напусти свој циркуски посао само да би видела колико је богата Јежева кућица и може ли икако омастити брк.
У једном тренутку Лисица се запита да ли греши, да ли је шумска дружина халапљиваца стварно добро друштво, има ли Јеж право… али брзо одагна ово јато црних мисли и настави пут. Дружина сустиже Јежурку баш кад је био пред кућом, па осташе у чуду: уместо богате палате са чијих сводова висе печене шеве нађоше рупу, испод старе букове кладе, у коју се добри Јеж ушушкао и спокојно заспао. Јато птица плеше успаванку за уснулог Јежа, и читава шума тоне у сан.