Према роману Душана Ковачевића

БИЛА ЈЕДНОМ ЈЕДНА ЗЕМЉА

Режија: Кокан Младеновић
Драматизација: Кокан Младеновић, Светислав Јованов и Мина Петрић
Драматургија: Светислав Јованов и Мина Петрић
Сценографија: Марија Калабић
Костимографија: Александра Пецић Младеновић
Музика: Арпад Серда (Szerda Árpád)
Сценски покрет: Андреја Кулешевић
Сценски говор: др Дејан Средојевић

Асистирање у режији: Андреја Каргачин
Асистирање у костимографији: Снежана Хорват
Асистирање у сценографији: Нада Даниловац

Улоге

Марко Дрен: Марко Марковић
Наталија Зовков: Марта Береш (Béres Márta)
Петар Попара Црни: Милован Филиповић
Деда: Радоје Чупић
Бата: Аљоша Ђидић
Иван: Југослав Крајнов
Георгина: Бојана Милановић
Вера: Гордана Ђурђевић Димић
Јован: Пеђа Марјановић
Јелена: Анђела Пећинар
Крстић: Душан Јакишић
Мишко: Ненад Пећинар
Станислав: Александар Гајин
Спремачица: Александра Плескоњић
Певачица: Миа Симоновић
Франц/Франк: Бранислав Јерковић
Милутинка Топаловић: Тијана Максимовић
Ленка Топаловић: Јелена Антонијевић
Мирка Топаловић: Ивана Панчић Добродолац

Вођење представе: Срђан Стојновић
Шаптање: Анисија Богданов
Вођење светла: Миа Млинаревић
Вођење звука: Владимир Огњеновић

Премијера: 14. октобра 2023, Камерна сцена

Представа траје око 2 сата

Декор, костими и остала сценска опрема израђени су у радионицама Српског народног позоришта.



НЕПОДНОШЉИВИ СЈАЈ ЗАБЛУДЕ

„Била једном једна…“, тако обично почињу бајке. Бајкама се деца успављују, али и плаше. Ово је, у неку руку, жанровски драматуршко-редитељски кључ, помоћу којега смо, у представи Била једном једна земља, настојали да представимо драмски свет Душана Ковачевића. При том представљању, водило нас је чврсто уверење да не само ликови и збивања истоименог романа, као и његове драмске „претече“ Пролеће у јануару, него и мотиви и значења Ковачевићевих магистралних комада и сценарија (Маратонци трче почасни круг, Радован Трећи, Сабирни центар, Контејнер са пет звездица и Ко то тамо пева) граде слику јединственог драмског космоса са универзалним значењем. Полазећи, наиме, од тематике судара менталитета и историје, Ковачевић на епохалан начин, крећући се суверено кроз све жанрове, претвара локални усуд овог народа и ових простора у трагикомедију модерног света. Отуда смо процесом који представља својеврсни амалгам драматизације, адаптације и надградње утемељили сценско збивање на три основна тематска смера/слоја поменутог усуда: слепој вери у спаситеље, подложности манипулацији и, најзад, мирењу са животом у лажи. Полазећи од овакве опсесивне анти-бајке, редитељ Кокан Младеновић гради, стратегијом шокантних фрагмената и методом црнохуморних, гротескних и апсурдних сензација, једну паклену, алтернативну историју, чије ткиво постепено се указује као заумно, и утолико безнадежније, лице саме стварности. Ако ичему тежи, Била једном једна земља настоји да опомене како се историја – а тиме и губитак, лаж и заблуда – никада не збивају у простору, него увек и искључиво у времену – оном сањаном, оном одузетом или оном које смо могли имати. А понајпре у садашњости, у којој, још увек, „нико не зна шта то сија.“

Светислав Јованов