Фото: Срђан Дорошки

Одјеци премијерног извођења балета „Мадам Батерфлај“ на сцени СНП-а

 

Премијером балета „Мадам Батерфлај“ у кореографији Петера Бројера новосадски балет је широм отворио врата Европе и оправдао статус будуће европске престонице културе. Било је то доиста премијерно вече, помало несвакидашње, јер се публици на самом почетку обратио и сам кореограф.

Судар два света, Истока и Запада, две дубоко различите животне филозофије, кореограф нам дочарава кроз своју изузетно промишљену кореографску поетику. Један свет раскоши, бљештав и готово површан, а други потресно суздржан и дубоко емотиван. Тим путем нас кореограф Петер Бројер води кроз причу чија је окосница Пучинијева „Мадам Батерфлај“. На том путу, како и сам кореограф каже „остало је све моја фикција“.

Причајући причу у два чина, с прологом и епилогом који је уоквирују, кореограф зналачки води балетски ансамбл извлачећи најбоље из њих. Изузетна кореографска решења месечевих сцена и сцене „време пролази“ приказале су завидан сценски, изражајни и технички ниво балетског ансамбла. Пред солисте балета, кореограф поставља још сложеније задатке, како техничке тако и глумачко-драмске. Лик Принцезе Месеца и Ћо-Ћо-сан тумачи изванредна првакиња Балета Ана Ђурић. Изузетна у сценској изражајности, технички доминантно, Ана Ђурић дубоко је проникла у егзотични свет скривених и суздржаних емоција те на потресан начин дочарала лик младе Ћо-Ћо-сан коју је љубав изневерила.

Лик младе Американке Кејт на сјајан начин тумачи солисткиња Балета Катарина Кљајић. Својим сјајним физичким предиспозицијама, шармом, готово раскалашно, Катарина Кљајић је дочарала бљештавило и визуелни контраст Запада и сушту супротност Ћо-Ћо-сан. Лик младог америчког официра Пинкертона, који проживљава љубав и на Истоку и на Западу, поверена је солисти Балета Самјуелу Бишопу. Његова изузетна сценска појава, као и зрела драмска изражајност, најбоље су осликане кроз два прелепа љубавна дуета, са Ћо-Ћо-сан и с Кејт. Бишоп, сигуран као партнер, показао је и изузетне глумачко-драмске способности.

Одличан у лику оца Ћо-Ћо-сан, првак Балета Андреј Колчерију својом појавом и драмском снагом осликава понос и непоколебљивост мушкарца с Истока. Сцена, када себи одузима живот како би сачувао свој понос, оставља дубок утисак на публику. Свакако треба поменути и сјајног солисту Балета Милана Ивана у улози ујака Бонза, као и Наојукија Ацумија који тумачи лик Јамадорија. Кореографски добро вођени, солисти Балета показали су високу глумачко-драмску изражајност, урањајући дубоко у своје ликове.

Балет „Мадам Батерфлај, у копродукцији Аустрије, Немачке, Јапана, Словеније и Србије, велико је освежење на репертоару новосадског балета. Преплитањем класичног и модернијег, неокласичног стила, Балет Српског народног позоришта показао је висок степен професионализма. Добро вођена репертоарска политика од стране директора Балета СНП-а Тонија Ранђеловића, резултирала је још једном успешном премијером за коју се надамо да ће је видети и публика ван граница наше земље.

Сања Вучуревић, „Дневник“, 7. јун 2021, стр. 10