Објављено:
6
прегледа

Александар Гајин, директор УЈ Драма СНП-а, о представама у новој сезони

al-gajinДрама Српског народног позоришта отвориће нову сезону 24. септембра на сцени „Јован Ђорђевић” новосадском премијером „Коштане”. Подсетимо, реч је о копродукцији СНП-а, Центра за културу из Тивта и Студентског културног центра Нови Сад, а култно дело Борисава Станковића у адаптацији и режији Кокана Младеновића са Емином Елор у насловној улози, те Небојшом Дугалићем и Емиром Хаџихафизбеговићем као Миткетом и Хаџи Томом, прва је у августа видела публика у Тивту на фестивалу „Пургаторије”…

– Због продукције у којој су глумци из три државе – Србије, БиХ и Црне Горе – у току ове сезоне су планирана тзв. блок извођења „Коштане” у Новом Саду, а прво је 24. септембра. За сада стоји да су репризе 14. и 15. новембра, затим 9, 10. и 11. фебруара 2017, те 21. и 22 априла – објашњава за „Дневник” директор Драме СНП Александар Гајин.

Три дана након „Коштане”, 27. септембра, на Камерној сцени биће премијерно изведена драма Мие Кнежевић „Пожар. Лаунџ/Контраст или Тамо где смо остали”, у чијем је фокусу страдање 14 младих људи у две огромне трагедије које су погодиле Нови Сад у размаку од свега неколико година…

– Поред тога што је ова драма пре свега театарски чин, она је истовремено и чин друштвене одговорности. Уз ту младу екипу: младу редитељку, младог драматурга, младе глумце… одлучили смо да пажњу вратимо на догађаје који су дубоко потресли Нови Сад, а које, чини се, друштво полако заборавља, па наша деца поново излазе у небезбедне барове и дискотеке. Није нам идеја да се бавимо кривицом и кривцима, јер нисмо ни истражитељи ни тужиоци ни суд, већ да поставимо питања језиком позоришта. Јер, мислим да позориште и треба да ангажовано упире прстом у друштвене проблеме, а не да буде сведено на установу која је ту само да би забављала народ. Немам, наравно, илузије да театар и уметност уопште могу да мењају свет, али је историја показала да итекако могу да потакну на размишљање и друштвени дијалог…

Текст „Пожара” настајао је током рада на представи, на темељу хиљада страница судских списа, вештачења, сведочења преживелих, разговора са родитељима жртава…

– На крају процеса Миа је чак морала да се одрекне неких прича, сцена, које су можда биле релевантне за динамику догађаја, али представа ипак није полицијска реконструкција догађаја, већ је њен циљ да снагом поруке надрасте реалистични проседе и постане независтан уметнички чин. Имали смо ширу контролну пробу пред крај прошле сезоне, у којој смо указали и на уочене мане, али признајем да сам изузетно задовољан постигнутим. То ће бити веома, веома потресна представа, јер ма колико ми искуство у овом послу давало могућност да се дистанцирам и извођење неког комада посматрам строго професионално, док сам гледао рад тих младих људи итекако сам осећао кнедлу у грлу и грч у стомаку…

У наставку сезоне, до краја године Драма припрема још два нова дела: с првим данима октобра почињу пробе „Вечитог младожење” Јакова Игњатовића, а потом би Кишов „Час анатомије” на сцену СНП-а требало да постави Андраш Урбан…

– Инсценацију „Вечитог младожење”, једног од релевантних романа српске књижевности, режираће Даријан Михајловић. Тиме настављамо са преиспитивањем класике кроз трагање за њиховом коренспонденцијом са данашњим временом, као што смо урадили са Шекспировим „Хамлетом”, романом „На Дрини ћуприја” Иве Андрића или Станковићевом „Коштаном”. Стога сам убеђен да ће ова ансамбл представа бити веома занимљива, тим пре јер је Михајловић веома маштовит редитељ који је тренутно прилично ангажован у Немачкој, па претпостављам да ће део и тамошње актуелне естетике бити пренет на сцену Српског народног позоришта.

Говорећи, пак, о „Часу анатомије”, Гајин напомиње да Данило Киш никада није игран у СНП-у, баш као што ни Урбан у њему никада до сада није режирао, иако је реч о једном од најнаграђиванијих и најцењенијих редитеља средње генерације, при томе и новосадском студенту…

– Почетком деведесетих, у време док је управник Српског народног позоришта био Љубиша Ристић, почеле су пробе „Мансарде” у режији Наде Кокотовић, али је онда Ристић смењен и представа није изведена. Ни пре ни после тога Данила Киша није било на сцени СНП-а, иако о значају његовог дела нема смисла говорити – уосталом, био је у најужем кругу кандидат за Нобелову награду за књижевност, а Салман Ружди га је уврстио међу 10 највећих светских писаца друге половине XX века. Истовремено, мислим да је и избор „Часа анатомије” сасвим оправдан, јер га многи сврставају међу најбриљантније полемичке списе у свеколикој југословенској књижевности, а настао је као Кишов одговор на нападе којима је због „Гробнице за Бориса Давидовича” био изложен пре равно четири деценије.

Андраш Урбан је на прошлом Стеријином позорју добио награду за режију „Родољубаца”, а две године раније његово читање „Неопланте” по роману Ласла Вегела проглашено је за најбољу представу…

– Урбан је радио у многим позориштима у земљи, етаблирао се као успешан, модеран редитељ, а ја као директор Драме морам бити отворен према разним погледима, изразима и естетикама, када је позориште у питању, и осећао сам својом дужношћу да га позовем да режира у СНП-у. При томе ми се некако чинило као најбоље решење да „повежем” њега и Данила Киша у „Часу анатомије”. Иначе, с обзиром на то да Урбан ради на специфичан начин, у подели ће се наћи глумци који пристају на такав рад, на преиспитивање, на радионицу, на процес из којег настаје представа…

Алиса као Хамлет

Александар Гајин нам је потврдио да ће се ускоро на сцену поново вратити Шекспиров „Хамлет” у режији Николе Завишића, с тим да ће Јовану Мишковић у обнови заменити Алиса Лацко: „Та представа је одлично кренула, све сале су биле распродате, али смо је извели само неколико пута, будући да нам је Хамлет – затруднео. Ускоро ће почети пробе са Алисом, која је нова чланица Драме, и очекујем да ће се ’Хамлет’ већ од октобра наћи у редовном репертоару”, објашњава Гајин.

Октобар месец гостовања

Октобар ће за Драму СНП бити месец гостовања. „Већ 1. октобра смо у Загребу на ’Гавелиним вечерима’, које отварамо ’Духом који хода’, а с том смо представом и 11. октобра на фестивалу у Младеновцу. У Бањалуци нас на Фестивалу младих представља ’Небески одред’, док ће у оквиру Вршачке позоришне јесени бити изведена ’На Дрини ћуприја’, с тим да ће се представа играти у Новом Саду јер на сцену позоришта „Стерија” не може да стане. И на крају, имамо позив из Пољске на фестивал младих глумаца, на којем ћемо учествовати са ’Шинама’”, најављује директор Драме СНП….

Мирослав Стајић, „Дневник“, 11. септембра 2016.

Александар Гајин, директор Драме СНП-а
Александар Гајин, директор Драме СНП-а
Подели