КАФКА МАCHINE

Инспирисано делима и животом Франца Кафке

Адаптација: Ката Ђармати
Редитељ: Вељко Мићуновић
Драматург: Ката Ђармати
Сценограф: Жељко Пишкорић
Костимограф: Марија Марковић Милојев
Композитор сонгова: Ирена Поповић
Избор музике: Вељко Мићуновић

Играју:
Аљоша Ђидић
Радоје Чупић
Драгиња Вогањац
Марија Меденица
Марко Савић
Јована Мишковић
Душан Вукашиновић
Игор Грекса

Инспицијент: Владимир Савин
Суфлер: Наташа Барбир
Мајстор светла: Мирослав Чеман
Мајстор тона: Јован Живковић
Асистент сценографа: Нада Даниловац

Премијера: 27. децембар 2021, сцена „Пера Добриновић“

Представа траје око сат и тридесет минута.

Декор, костими и остала сценска опрема израђени у радионицама Српског народног позоришта.



Кафка је вешто уочавао проблеме са којима се суочава обичан човек у свакодневном животу и створио је један надреални свет који штима по надреалним правилима. Ту се до данас ништа није променило. Тај парадокс ствара огромну тензију у свим његовим делима, чак и у оним недовршеним где се његови јунаци налазе у сталном унутрашњем конфликту и интензивној борби против неке више силе која их надилази, а која је стално присутна. Живимо у доба лаког пристајања. Кријемо се иза лажних идентитета. Претворили смо се у профиле на друштвеним мрежама.

Илузије су потрошене. Идеологије су злоупотребљене. Крећемо се у свету који је црн, једноставан, суров и апсурдно духовит. Ту нема компликованих конфликата. Нема мучно морално-поучних дилема. Нема великих филозофских одлука. Критика система (који је уједно и највећи антагониста у свим Кафкиним делима) постаје јасна онда када се открије да баш та машина, она која нас меље, ипак не може да функционише без нас.

Вељко Мићуновић

ПОЗОРИШНА КРИТИКА – РАДОСТ ЗБОГ НОЖА У СРЦУ: Kafka – Machine

Постдрамску представу, која деконструише живот и дело Франца Кафке („Замак“, „Процес“, приповетке, писма, „Писмо Оцу“, „Дневници“…) Ката Ђармати, која је и драматург представе, замислила је као структуру у којој се догађања у Дворцу плету око К, који ће бити апсурдно праведно осуђен, или неправедно ослобођен, свеједно.

Ток саслушања, мучења, тортуре, ислеђивања, ероса и танатоса, који прожимају архетипско, авангардно дело Франца Кафке, у коме брутализам унутрашњег и појавног човековог бића, постаје садржај и порука овог сложеног сценског истраживања.

Вељко Мићуновић, редитељ коме је тема перманентног антагонизма појединца и друштвеног система стални сценски изазов, мучном кафкијанском театру је дао позоришни језик, функционалан, упркос својој драстичности.

Стилску прецизност белине, која допушта оквир за нагађање јесмо ли још у животу или са друге стране, створио је сценограф Жељко Пишкорић, а тачан костим Марија Марковић Милојев. Аљоша Ђидић (К), на коме је био најтежи задатак, да покаже застрашујућу мистику Кафкиног дуалитета између смртоносне сумње у истину и правду и мрачног ероса, великом унутрашњом снагом и разарајућом енергијом је то постигао.

Радоје Чупић, носећи деструктивну Кафкину фрустрацију очевог ауторитета, спретно и лако је извео да му командовање злочином, уједно, буде и пресуда себи самом. Драгиња Вогањац, Марија Меденица и Јована Мишковић су заступале и одбраниле женски принцип Кафкине сложене природе, њихова нежност и суровост су, заиста, биле друге врсте од оне, коју су показали Марко Савић и Игор Грекса, сви заједно се стапајући у један лик, који ће, у људском или животињском обличју, бити сапутник у патњи жртви, која стреми и радује се крају, ножу у срцу.

Посебан ток ове сложене игре, која подразумева непрестану трансформацију из истинитог у фикцију, чине сонгови (Ирена Поповић), који враћају асоцијацију на Кафкин осећај кривице, што постиже ефекат да се његова патња мултиплицира и генерализује, до потребе да се свако извини свакоме и да сви постану фиктивне жртве и сопствени џелати, дозивајући ужасе који се носе из најранијих сећања и не пролазе са одрастањем.

Надреална кафкијанска ситуација је на сцену СНП донела, парадоксално, стварни осећај страха и неизвесности, данас доминантан код нас, и у свету. Механизам, из наслова представе, ради без престанка, уз заглушујућу буку манипулисања његовим производима. А то су друштвена репресија и самртни хумор неухватљивости злочина, стварни јахачи апокалипсе данас.

Постдрамски театар се креће искључиво у домену асоцијације и поруке, на коју указује сценски поступак, па се и тумачи из сопственог уметничког и друштвеног искуства.

Драгана Бошковић, Новости, 29. децембар 2021.