Фото: В. Величковић

Српско народно позориште, у вечери када је ушло у 162. годину постојања, постало је богатије за још једно јединствено дело – опера „Владимир и Косара“ савременог српског композитора Стевана Дивјаковића, у режији Александра Николића синоћ (28. марта) је премијерно изведена на сцени „Јован Ђорђевић“.

После неколико месеци великог рада, публика је коначно имала прилику да ужива у причи која се препричава, која инспирише, сели из епохе у епоху и јавља се под неким другим именима и облицима више од 10 векова.

Ова несвакидашња праизведба, симболично је почела у 20 сати и 22 минута и тако заокружила програмски лук „Сеобе“ Европске престонице културе, који је у више од 40 дана и 300 догађаја посветио пажњу позитивним утицајима миграција и кретању становништа, са акцентом на различите врсте уметности које проналазе инсипирацију у томе. Ова велика копродукција, Српског народног позоришта и Фондације „Нови Сад – Европска престоница културе“ од великог је значаја за подизање капацитета културне сцене града, као и продукцијских капацитета, и то у години када Нови Сад поносно носи титулу Европске престонице културе.

Оставивши публику без даха, ансамбл Опере, Хора и Балета СНП-а, испраћен је уз велики аплауз. Ово дело показало је још један велики искорак у регионалној оперској сцени. Управник СНП-а Александар истакао је да је Опера СНП-а, претходних година, велику пажњу посетила подмлађивању публике.
„Кроз различите и иновативне приступе, новој и младој публици приближили смо оперу. Такав систем применићемо на читаво Српско народно позориште јер се показало као плодоносно за све три уметничке јединице. Вредности које су неизбирисиве јесте уметнички потенцијал овог театра и уметници који га чине. То је ширење културе и то је одржавање једног високог нивоа културно-уметничких програма. Такође, Српско народно позориште је дужно да баштини домаће ауторе, односно домаће композиторе тако да кроз многе поставке домаћих опера, не само да едукујемо младе већ и одржавамо репертоар. „Владимир и Косара“ је још један бисер у низу“, рекао је Станков.

Како истиче редитељ Александар Николић опера не сме бити на неком високом пиједесталу, недодирљива и елитистичка, јер она то у својој бити није.
„Она јесте елитна, али није елитистичка. Елитна је у захтевима који се представљају пред ансамбл – потребно је високо образовање, велики и тежак рад, све то је основно и важно. Међутим, с друге стране, она је питка и разумљива. Ми је радимо тако да мора да је разуме свако. Опера је као и грчка трагедија направљена за све. Ми морамо пред нашу публику да доносимо нов материјал, ми морамо да правимо различите представе, морамо да донесемо нешто ново. Истражујући дело које је пред нас постављено, истражујући Владимира и Косару, пронашли смо кључ по идемо и мислим да ће и публика бити задовољна“, рекао је Николић.

Композитор Стеван Дивјаковић рекао је да изузетно важно да опери морате пронаћи нове свеже импулсе применом савремене режије, која је у оперском стваралаштву често била занемаривана или на неадекватан начин примењивана те да је оперу „Владимир и Косара“ написао у жељи да савременом човеку, универзалним музичким језиком, понуди актуелна питања и одговоре из садашњости и прошлости.

„Композитор сам који ослушкује своје дело, и то често у тишини гледајући у партитуру. Када је опера у питању, важно је доћи до заједничког сценског решења. Тако да могу рећи да на партитури јесте вршена одређена корекција због драматуршких потреба. И тим који је постављен од стране опере СНП-а заиста је сјајан, јер редитељ Александар Николић опери даје једну нову димензију у режији, кореограф Алексанар Илић уметничком игром стилизује фолклорне покрете, костимографкиња Сенка Раносављевић понудила је костиме који верно осликавају период у ком се радња опере дешава, док су диригенти Диан Чобанов и Микица Јевтић партитури пришли заједничком анализом“, истакао је Дивјаковић.

Због великог интересовања, репризно извођење опере „Владимир и Косара“ заказано је за 29. март.