Бранислав Нушић

ГОСПОЂА МИНИСТАРКА

Редитељ и избор музике: Радослав Миленковић
Сценограф: Даниела Димитровска
Костимограф: Јасна Бадњаревић
Асистент режије: Миа Кнежевић
Продуцент: Елизабета Фабри

УЛОГЕ:

Живка, министарка: Лидија Стевановић
Чеда Урошевић, зет: Југослав Крајнов
Ујка Васа: Александар Гајин
Дара, кћи: Јована Мишковић / Бојана Милановић
Анка, служавка: Сања Ристић Крајнов / Алиса Лацко
Рака, синчић: Марко Савковић
Пера, писар из административног одељења: Предраг Момчиловић
Др Нинковић, секретар Мин. спољних послова: Марко Савић
Госпа Ната: Љубица Ракић
Пера Каленић: Милован Филиповић
Риста Тодоровић, кожарски трговац: Милорад Капор / Душан Вукашиновић
Учитељица енглеског језика: Јелена Антонијевић
Соја, распуштеница: Гордана Јошић
Тетка Даца: Тијана Максимовић
Христина, Дацина кћерка: Јована Плескоњић / Вишња Обрадовић
Јован Поп-Арсин: Мирослав Фабри
Тетка Савка: Гордана Каменаровић
Тетка Панта: Оливера Стаменковић
Мила, Пантина кћерка: Маја Николић
Теча Јаков: Драгомир Пешић
Статисти: Славенко Ступић, Драган Шушњар, Драган Рис, Стеван Хемун


Асистент костимографа: Снежана Хорват
Асистент сценографа: Нада Даниловац
Мајстор светла: Мирослав Чеман
Инспицијент: Снежана Радованов Кузманов
Суфлер: Наташа Барбир

Премијера: 24. јануар 2014, сцена „Пера Добриновић“

Представа траје два сата и петнаест минута с једном паузом.

Декор, костими и остала сценска опрема израђени у радионицама Српског народног позоришта.



…Много је теже, међутим, тражити и наћи материјал у малој средини, у ономе друштву, међу оним људима, који немају ни снаге ни храбрости да се одвоје од равне линије животне, па било навише или наниже; међу оним људима који немају снаге да буду добри, али их тако исто немају ни храбрости да буду међу оним људима који су везани и спутани ситним обзирима, који робују застарелим традицијама и чије је све биће саздано из малодушности. Живот те средине тече једнолично и одмерено, као шеталица на зидноме сату; покрети те средине су мали, тихи, без узбуђења, без великих бразда, без јачих трагова, као они благи таласићи који круже по устајалој води кад на површину њену падне тичје перце.

У тој малој средини нема бура, нема непогода, нема земљотреса, ни пожара; та средина је ограђена дебелим зидом од олуја и вихора који витлају кроз друштво. Она живи у својим собама, улица је за њу страни свет, иностранство, за њу су догађаји који узбуђују континенте само новинарска лектира.

Пера добио класу, Ђока се разболео, Стева положио испите, Јова премештен, госпа Мица купила нову спаваћу собу, госпа Савка ошишала ко су, госпа Јулка прави нову хаљину од креп-де-шина, прија-Маци изгорео куглов, а прија Анка изљубила на фрише-фире сто седамдесет динара. Ето, то су сензације, то емоције, то догађаји мале средине.

И, ето, из те и такве средине ја сам узео за руку једну добру жену и добру домаћицу — госпођу Живку Поповић — и изнео је нагло, неочекивано и изненадно, изнад њене нормалне линије живота. Такав један поремећај на теразијама живота кадар је учинити, код људи из мале средине, да изгубе равнотежу те да не умеју да се држе на ногама. И ето, у томе је садржина Госпође министарке, у томе сва једноставност проблема који тај комад садржи.

Бранислав Нушић, из „Предговора за Госпођу министарку

Критика о Нушићу и Госпођи министарки

„Нушићево чудо смеха је без премца, олимпијско-боговске лакоће, хомеровско, необуздано, силовито, бунтовнички усмерено против свих стега („напрегнутости“, „бола“, „ружног“) – па, чак устремљено и против свих ограничавања свога сопственог израза (против „заната“, против „вештине“). тај нагон је у Нушићу био тако неодољив да му је и он сам подлегао. И у своме стварању се – очигледно – уздао само и једино у њега. Отуда Нушић (као и већина великих стваралаца) није био – „интелектуалац“. Он никад није (као Стерија, рецимо) помно проучавао поетике, и законитости, и механику сцене. По нашем медитеранском менталитету и нестудиозности, за њега је учење било нешто што је својство неталентованих. По природи изразити романтичар – боемство; национална екстаза; службовање с Војиславом Илићем на Косову; добоши, заставе, трубе, патриотски говори; народна одбрана; калабрески шешир; „дарданели“, Скадарлија; отпуштање из службе и оставке; материјална кубурења – Нушић је веровао само у надахнуће и спонтаност.“

Бора Глишић, Геније и песник медитеранског смеха


„Личност Живке је предводник свим акцијама у комедији. Она спада у најмаркантније, најживописније и најсочније ликове српске књижевности. Остале личности у комедији су њој подређене, налазе се у њеној свити. Нај пластичнија је међу њима личност ујка-Васа, жива у карактеру, у цртама лукавства и притворства, као и практичног духа, онаквог од кога се кују „дрвени“ адвокати и лажни сведоци, а још више у хумору који је Нушић дао обилато овој личности.“

Велибор Глигорић, Драме Бранислава Нушића

ГОСПОЂА МИНИСТАРКА: Наше јучер, наше данас и наше сутра

Сви смо ми Живка

Став: Тајна министарског цилиндра


„…Нушићеве родољубиве историјске трагедије и његове наглашено моралистичке породичне драме остале су потпуно у сенци његових популарних комедија, у којима су фигуре патријархалног српског менталитета приказане у преласку из сељачког, оријенталног стања према урбаним, европејским схватањима.

Нушић је ретко и сасвим успутно сатиричар, а његов хумор је углавном вербалан. Његови неспособни бирократи, корумпирани политичари, његове варошке алапаче и преваранти, његови скоројевићки трговци и њихови тобож позападњачени потомци, послужили су као ефектна инспирација за генерације комичких глумаца. Често извођене у словенским срединама, као и у Немачкој, Аустрији и Мађарској, његове најзначајније комедије су Госпођа министарка и Ожалошћена породица.“

Мартин Банхам, The Cambridge Guide to Theatre


„Тематска основа Нушићевих комада може се формулисати питањем: како ће одређен скуп људи једне одређене средине реаговати на догађај или чињеницу који тај скуп уплићу у један заплет заједничких интереса? Овом гледишту могла би се ставити замерка да је, на пример, Госпођа министарка типична комедија карактера насловног лица. У ствари, Живка министарка није посебан карактер, него само један издвојен из скупа сродних; она није, као у комедијама карактера, супротстављена једном скупу супротних карактера, него само самостална варијанта једне једнинке из скупа, издвојена само повремено и само релативно самостална. То се најбоље види из најснажније сцене комада, у којој се министарка нађе са целом породицом; она ту није противстављена породичном скупу, него је пасивни претекст истосмерног реаговања тог скупа.“

Јосип Кулунџић, Принцип акционих група