ВАЉИНА Валентина

ВАЉИНА Валентина – балетска играчица, педагог, кореограф. Руска емигранткиња. Пре револуције је била ангажована у московском позоришту, а једно време је играла у Одеси. У НСаду је од 1921. до 1923, односно у оперети Бајадера (премијера 6. XII 1923) наступала као гост у свим извођењима. У Сарајеву 1924. покушава да добије ангажман у НП и да отвори балетску школу, али нема поузданог доказа да је у томе успела. Забележен је концерт њене балетске школе 1925. у Бгду. У НП у НСаду ангажована је као једина балерина, примабалерина, и игра соло, у пару са К. Клеменчићем (в), уз мали „збор“, у драмским, оперским и оперетским представама, у балетским умецима, балетским дивертисманима и др. у кореографији партнера Клеменчића или својој. Балетни уметак Страст Пиерота (Рубинштајн, Ноћ) у оперети Гроф Луксембург – 1920. може се сматрати првим балетским покушајем у НСаду. Почетком 1921. отвара приватну балетску школу која је почела да ради 4. II 1921, на Житној пијаци (потом у Темеринској улици) у основној школи. Исте г. на репертоару су први Балетски дивертисман, прво Балетско вече уз учешће десет ученица њене школе, Концерат са балетом у оперети Слепи миш, Велики балетски дивертисман уз Кавалерију рустикану, Велики балет у опери Фауст. Кореограф је за Балетно вече, за јавни испит 45 ученика своје школе крајем 1922, као и првог целовечерњег програма под називом Балет-пантомима Копелија (са дивертисманом) 1923. Играла је на приредбама и забавама организованим у граду на којима се појављују и ученице њене школе, па и с њом на челу (Руска чајанка, 1922). Деловање у НСаду било је веома значајно у времену у којем се у Србији затиче само дилетантска делатност кад је у питању уметничка игра. У НСаду и Бгду се чине први професионални кораци. Донела је знање и искуство стечено у Русији, била је лепа и лепо грађена балерина, те добар представник класичне школе игре. Њена игра је примана са одобравањем па и одушевљењем. У репертоару НП балет је почео да заузима значајно место. Отварање балетске школе, у циљу школовања играчког кадра, било је пионирски подухват.

ИГРАЧКЕ НУМЕРЕ: Страст Пиерота (Балетни уметак са оперетом Граф Луксембург), Страст Пиерота, Источна игра, Pizzicato (Балетски дивертисман пре опере Кавалерија рустикана, II Балетски дивертисман после драме Намерник), Американска игра (Балетни уметак уз оперету Доларска принцеза), Валс, Данс Макабр (Балетни уметак уз оперу Кавалерија рустикана), Валс, Јапанска игра, Страст Пиерота (Балетно вече); Директор, Валс, Ватрена игра (Балетно вече), Сванилда, Копелија (Копелија – Балет пантомима), Циганска игра (опера Кармен), Индијска игра (Бајадера); у оперети Слепи миш (Концерат са балетом); у операма: Кавалерија рустикана (Велики балетни дивертисман), Фауст (Велики балет), Пајаци (Балетни дивертисман), Никола Шубић Зрињски, уз оперу Ђамиле; у балетским сценама (Сан летње ноћи, Продана невеста, 1922), у мимичком скечу Рука, у мимичкој сцени Свирач и играчица и др.

КОРЕОГРАФИЈЕ: Копелија – балет-пантомима; нумере: Лептири (Ф. Шопен – Балетно вече); Лабудова смрт, Лутка а ла Помпадур, Цврчак, Пјерете, Валс (Балетни дивертисман уз Копелију); Игра цветова, Мачкице, Кресница, Полка, Циганска игра, Јапанска игра, Валс, Бајацо, Гавот, Сеоска игра, Ватрена игра, Лабудово језеро (Балетно вече – испит 45 ученика).

РЕЖИЈЕ: Копелија – балет-пантомима.

ЛИТ: А-м, Позориште, Јединство, 15. IV 1920; А-м, Из позоришта, Јединство, 29. XII 1920; А-м, Позориште, Јединство, 3. II 1921; А-м, Позориште, Застава, 4. II 1921; А-м, Позориште, Застава, 8. II 1921; А-м, Балетни дивертисман, Застава, 15. II 1921; А-м, Позоришна недеља, Јединство, 16. II 1921; А-м, Балет у нашем позоришту, Застава, 18. II 1921; А-м, Костимована новинарска забава, Јединство, 9. II 1922; А-м, Репертоар Српског народног позоришта, Јединство, 22. II 1921; А-м, Из Позоришта, Јединство, 23. II 1921; А-м, Шекспиров „Сан летње ноћи“, Застава, 2. и 3. III 1921; А-м, Премијера у Позоришту, Јединство, 2. III 1921; А-м, Из позоришта, Застава, 20. III 1921; А-м, Прослава 25-огодишњице Виловчеве, Јединство, 15. VI 1921; А-м, Позориште, Застава, 2. VII 1921; Homo Novus, Авијатичарски концерт, Јединство, 9. VIII 1921; А-м, Почетак позоришне сезоне, Јединство, 4. IX 1921; О. С(уботи)ћ, Гроф Луксембург, Застава, 21. IX 1921; А-м, Из позоришта, Јединство, 27. IX 1921; А-м, Позориште, Застава, 27. IX 1921; А-м, Из позоришта, Јединство, 21. X 1921; А-м, Позориште, Застава, 11. X 1921; А-м, Из позоришта, Јединство, 12. X 1921; А-м, Позориште, Застава, 3. XI 1921; А-м, Из позоришта, Јединство, 4. XI 1921; А-м, Позориште, Застава, 6. XI 1921; А-м, Наше Позориште, Јединство, 9. II 1922; А-м, Позориште, Јединство, 1, 5, 7. и 11. III 1922; А-м, Балетно вече, Јединство, 30. XI и 27. XII 1922; А-м, Балет Копелија, Застава, 18. XII 1923; А-м, Позоришни репертоар, Јединство, 19. и 21. XII 1923; Руска емиграција у српској култури XX века, зборник радова, Бгд 1984, I, с. 81, 82, II, с. 237; С. Грбић-Софтић, Освајање игре, Сарајево 1986, с. 82, 83, 133.

Љ. М.