Objavljeno:
1132
pregleda

Borba za slobodu žene kao neprikosnoveni cilj – premijerno izvedena „Karmen“

Foto: V. Veličković

Posle 25 godina, Srpskim narodnim pozorištem ponovo je odjeknula „Habanera“ obeleživši time premijeru dugoočekivane Bizeove opere „Karmen“. Više od dvesta umetnika u horu i orkestru, uz soliste, balet i dečiji hor pokazalo je posvećenost, utreniranost kao i napredak, koje Srpsko narodno pozorište svrstava u red svetskih operskih kuća.

„Karmen“ je deo takozvanog gvozdenog repertoara, i predstavlja jedan od stubova repertoara svake operske kuće, a njena tematika, uvek aktuelna – borba za slobodu, pokazuje da SNP itekako glasno govori o aktuelnim društvenim problemima, što je i zadatak kulturne institucije tog kalibra.

„Naš repertoar svakodnevno pokazuje da su operske teme neprolazne. Ipak, za nas je važno da idemo i korak dalje. Stari tekstovi imaju novi život kada se čitaju u duhu vremena u kom mi živimo, a ova postavka Karmen je u svojoj biti tačno takva. Aktuelna. Angažovana. Sem toga, izrazito je važan tehnički aspekt predstave. Deo orkestra svirao je na novim instrumentima, instrumentima koje smo kupili nakon 16 godina. Predstava se igra na sceni Jovan Đorđević, zahvaljujući obnovi tehnike koju smo uradili na toj sceni. Raspisali smo audiciju i formirali Dečiji operski hor, a i redovan hor ima 30 novih mladih članova sa kojima radimo još od premijere Aide. Čitav rad na operi Karmen pokazuje zapravo filozofiju sa kojom nastavljamo dalje“, istakao je upravnik Srpskog narodnog pozorišta, Aleksandar Stankov.

Najstarije pozorište u Srbiji hrabro postavlja na scenu ovo delo stavljajući u centar ženu, onu po kojoj opera i nosi ime, Karmen, ženu koja veruje u sudbinu, dok istovremeno uzima život u svoje ruke, vrelog temperamenta, a hladnog srca, uverenje da se slobodom ne trguje, iako je spremna da je skupo plati. Karmen je opera, ona u kojoj slobodna rođena, slobodna mre. Jer, ako je cena život, nije ljubav – radi se o glavi.

„Karmen smo svi mi. Karmen je onaj vapaj za slobodom u svima nama. Poprilično sam se namučila da je odgonetnem. Ona svakako nije klasična fam fatal. Ona ne zavodi, ona privlači, kao magnet, htela to ili ne. Privlači zbog nečega što nosi u sebi. Privlači zato što živi u skladu sa sobom, a taj magnetizam dolazi samo kao posledica. Ona je svoja, jedna i jedina. I zbog toga je spremna da izgubi život. Takođe, najvažnije mi je da ljudi posle predstave odu kući inspirisani, oplemenjeni ili pod nekim utiskom koji će ih terati na preispitivanje. To je naš zadatak. Želela bih da ljudi posle naše Karmen razmisle o tome šta je to sloboda? Ako to uspemo sa ovom predstavom, to je veliki uspeh“, istakla je prvakinja Opere Sprskog narodnog pozorišta, Jelena Končar koja tumači ulogu Karmen.

Opera Karmen pred novosadskom publikom oživljava u režiji Ozrena Prohića, gostujućeg reditelja iz Hrvatske. Smelo i uzbudljivo, Prohić otvara vrata operi iz 19. veka i daje joj priliku da nastavlja da podstiče na razgovor i dvesta godina kasnije.

„Naša Karmen je suvremena, ne samo u formi nego korespondira sa svim onim što postoji i živi u našem vremenu, zajedničkom duhu vremena. Ono što smo mogli iščitati iz Bizea, i iz muzike i iz teksta – naša Karmen je borba individualca, borba ličnosti za osobnost, za vlastitu slobodu. Ja bih volio da publika doživi emociju, radili smo nešto novo, ali i da postave pitanja o samima sebi“, istakao je reditelj Ozren Prohić.

Reprizna izvođenja opere „Karmen“ zakazana su za 1. i 3. oktobar. Karte su u prodaji na blagajni Srpskog narodnog pozorišta.

Podeli