Фото: А. Рамадановић

Премијера драмске представе „Вештице из Салема“, познатог америчког књижевника Артура Милера, биће одржана у петак 9. и суботу, 10. новембра, на сцени „Пера Добриновић“, с почетком у 19.30.

Адаптацију текста и режију потписује Никита Миливојевић, који први пут режира у СНП-у. Представа се ради у копродукцији СНП-а и Центра за развој визуелне културе из Новог Сада.

Сценографију раде редитељ Никита Миливојевић и Жељко Пишкорић, за сценски покрет задужена је Амалија Бенет, а за костиме Марина Сремац.

У подели су: Ивана Панчић (Ебигејл Вилијамс), Теодора Марчета (Бети Вилијамс), Соња Исаиловић (Мери Ворен), Нина Рукавина, Миа Симоновић (Сестре Мерси), Алиса Лацко (Титуба), Бранислав Јерковић (Џон Проктор), Марија Меденица (Елизабет Проктор), Мирослав Фабри (Џајлз Кори), Мирјана Гардиновачки (Ребека Нерс), Душан Јакишић (Френсис Нерс), Лидија Стевановић (Ана Патнем), Александар Гајин (Томас Патнем), Југослав Крајнов (Пречасни Парис), Вукашин Ранђеловић (Пречасни Хејл), Ненад Пећинар (Денфорт – Судија), Милан Ковачевић (Чивер – Шериф) и Гордана Каменаровић (Марта Кори). Учествују у улогама девојака: Маја Чампар, Аница Петровић, Марија Фелдеши, Невена Нeранџић, Николина Вујeвић.

Репризна извођења су 19. новембра и 17. и 18. децембра.

Артур Милер (Arthur Miller, Њујорк, 17. X 1915 – Роксбери, Конектикат, САД, 10. II 2005) био је најзначајнији представник савремене америчке драматургије која се развила под снажним утицајем Ибзена и Стриндберга, европског натурализма и реализма. Његово дело карактеришу критика друштва и психолошки реализам, а теме је црпео из начина живота америчке породице, истичући одговорност појединца у односу на своје најближе и на целокупно друштво. За своје књижевно дело добио је велик број награда. Драме му се приказују са великим успехом у САД и у Европи, а најпознатије су: Сви моји синови, Смрт трговачког путника, Поглед с моста, После пада, Вештице из Салема (The Crucible, 1953)…

Инспирисан истинитим догађајима с краја 17. века у Салему, месту у Масачусетсу, које је постало познато управо по лову на вештице и њиховом јавном суђењу, Милер је Вештице из Салема писао почетком педесетих година 20. века. Но аутор заправо проговара о феномену масовне хистерије која је захватила америчко друштво у доба „макартизма“ (Joseph Raymond McCarthy), када је у САД покренута тајна истрага великог броја владиних чланова осумњичених да су шпијунирали у корист комуниста. Милер је запазио сличност између тог догађаја и прогона вештица у Салему. Тиме ова прича добија дубља значења, изражавајући нетрпељивост, заслепљеност и прогон људи, идеја, у било којем времену.

Од неколико филмских верзија ове Милерове драме, можда је најпознатија верзија „Вештице из Салема“ из 1996. године, са Виноном Рајдер и Данијелом Деј-Луисом у главним улогама.

СНП је извело два Милерова комада Поглед с моста 1970. и Смрт трговачког путника 1977.