Objavljeno:
6
pregleda

Programske novine sa scena SNP-a

Nakon više od dvadeset meseci koje je proveo kao v. d. upravnik, dr Zoran Đerić je izabran za novog upravnika Srpskog narodnog pozorišta i tu funkciju će obavljati u naredne četiri godine. Otvoreno govori o aktuelnoj situaciji, problemima, trenutnom stanju čuvenog nacionalnog teatra, kao i o saradnji s drugim pozorištima. Uveren je da su svi problemi rešivi i da nas očekuje mnogo toga novog na scenama SNP-a.

Nepune dve godine obavljali ste funkciju upravnika SNP-a u v. d. statusu, odnedavno ste i zvanično imenovani za upravnika najstarijeg profesionalnog teatra za naredne četiri godine. Koliko je to značajno za funkcionisanje jednog nacionalnog teatra i koliko to Vama znači?

V. d. stanja su uvek privremena i neizvesna, kako po ustanovu u kojoj su zavedena, tako i za pojedinca koji je određen da u nekom vremenskom periodu rešava probleme koji su se nagomilavali godinama. Ova stanja nisu trajno rešenje. Teško je planirati, a još teže realizovati neke ambicioznije projekte, ako ste ograničeni, ako su vam, na izvestan način, ruke vezane da uradite nešto značajno, da izvedete neku promenu, da se preko noći reše problemi – a to se, uglavnom, od vas očekuje. I pored toga, nastojao sam da se rad jedne institucije, kakva je Srpsko narodno pozorište, ne poremeti, da se postepeno unapređuje u svim segmentima, onoliko koliko je to moguće, sa sredstvima kojima raspolažemo, finansijskim, umetničkim, tehničkim. Verujem da smo uspevali. Vidljivi su rezultati: zavidan broj realizovanih premijera, odigranih predstava, prodatih ulaznica; umetnički dometi i nagrade, naši prihodi, ali i zadovoljna novosadska publika. Nastupali smo i na međunarodnim pozorišnim i operskih festivalima, gostovali po Srbiji, kao i u regionu.


Kako biste ocenili aktuelnu situaciju u SNP-u? Šta su problemi i da li se mogu rešiti?

Spolja sve izgleda kao da je u redu, jer se pripremaju nove i obnavljaju stare predstave. Tek ako se otkaže predstava, publika se zapita o čemu se radi. Najčešće su to otkazivanja zbog bolesti ili povrede, ako se ne može blagovremeno izvršiti zamena glumca, pevača ili baletskog igrača, ili jedne predstave drugom. Ali dešava se da se predstava otkaže i zbog tehničkih problema, to jest zbog nedostatka tehničkog osoblja. To se dešava ako su istovremeno tri predstave u toku večeri, a, uz to, i neko gostovanje… Nedostaju određeni tehnički kadrovi za realizacije predstava na više scena simultano. Ima, naravno, i drugih problema. Poblem zapošljavanja, kako zamene osoblja pri odlasku u penziju, tako i novog zapošljavanja u sektorima gde kadrovi nedostaju. Dugo se čekaju saglasnosti, a ponekad se i ne dočekaju. Dosta radnih mesta je, u međuvremenu, ugašeno, a ona koja su popunjena, ponekad, nisu i ona koja su prioritetna. Nedavno smo, konačno, primili mlade umetnike (dramske, baletske, operske), zahvaljujući podršci predsednika Vlade. Predstoji nam i socijalni program. Ne smemo dozvoliti da se neka radna mesta koja su neophodna za realizaciju predstava ugase. U toku je priprema nove sistematizacije. Druge nedostatke, prostorne prirode i tehničke opremljenosti, otklanjamo postepeno. Od situacije do situacije, a prema hitnosti i materijalnoj mogućnosti.

Mnoga pozorišta imaju manjak tehničkog osoblja i zanatlija bez kojih se ne može. Ima li prostora i mogućnosti za novi kreativni kadar?

Kada se sagleda broj zaposlenih u SNP-u, činjenica da nam ipak manjka ljudi deluje nerealno, ali je tako – reč je o tehničkom osoblju, pre svega o retkim pozorišnim zanatima (obućari, krojači, vlasuljari, tapetari). Ali nedostaju i mladi umetnici. Naročito u baletu. Prazninu poslednjih godina popunjavaju strani igrači, koji se angažuju honorarno. Predstoji još mnogo zalaganja da se problem baletskih umetnika reši na državnom nivou, kad je u pitanju njihov beneficirani radni staž, odlazak u penziju, pa prijem mladih igrača. Slična je situacija i u drugim umetničkim jedinicama, ali se ona, unekoliko, popravila od januara 2018.

Kakva je situacija u drugim nacionalnim pozorištima u zemlji i u regionu? Koliko je bitna saradnja s drugim teatrima?

SNP ima potpisane ugovore o saradnji s Narodnim pozorištem iz Beograda, sa NP Subotica, NP Niš i NP Priština, sa sedištem u Gračanici. Saradnja je dosad bila uglavnom u vidu razmene predstava i gostovanja. Sa NP iz Beograda sarađivali smo i na realizaciji opere „Kavalerija rustikana“, a planiramo i nekoliko koprodukcija, u Drami i Operi. Sa NP Priština dogovorili smo koprodukciju. Potpisali smo ugovor o saradnji i sa NP Republike Srpske u Banjoj Luci. Predstoje nam razmena gostovanja, ali i drugi oblici saradnje. Što se drugih pozorišta tiče, kako beogradskih, tako i NP iz Sombora, Zrenjanina, Kikinde – i sa njima imamo razmenu predstava. Ni u jednom pozorištu nije situacija najzavidnija, koliko mi je poznato, svuda ima kadrovskih problema. A najveći je nedostatak sredstava za obimniju i kvalitetniju produkciju. Svi se dovijaju kako znaju. Neko bolje, neko slabije. Osim NP iz Beograda, koje finansira Republika, i nas, koje finansira Pokrajina, ostala pozorišta uglavnom su na gradskom nivou finansiranja, uz delimičnu pomoć Republike (Niš) ili Pokrajine (Subotica). Veliki je broj pokušaja da se na javnim konkursima (na svim nivoima vlasti) dobije za pojedine projekte. Ponekad i na nekim međunarodnim konkursima. Zato je važna saradnja među pozorištima, kako bi se realizovali zajednički programi, a gostovanjima proširio repertoar. Sve je to na radost publike u pojedinim gradovima. Naročito one koja nema priliku da vidi predstave drugih pozorišta na njihovim matičnim scenama.

Nedavno je imenovan i Umetnički savet SNP-a, kako bi se kvalitet predstava podigao na još viši nivo. Recite nešto o tome. Da li ste zadovoljni aktuelnim repertoarom?

U Operi i Baletu na repertoaru su uglavnom klasična dela. Tek jedna do dve premijere u sezoni, jer nema više finansijskih mogućnosti. Dela iz tzv. gvozdenog repertoara zahtevaju povremene obnove, dekora, kostima, pa i igrača, odnosno pevača. U Drami ima više premijernih naslova, ali deo repriznih predstava dugo ostaje na repertoaru. I to je tako dok je publika zainteresovana. Umetnički savet može da pomogne svojim iskustvom da se kvalitet predstava održi i da se na repertoar postavljaju ona dela koja svojim potencijalima mogu zadovoljiti i najstrože kriterijume, i umetničkih kritičara i publike. Ima prostora za korekcije i za širenje repertoara u pravcu savremenih stvaralaca, novih autora, kao i modernijih zahteva.

Koji su planovi za naredni period?

U martu nas očekuju tri premijere: dve u Drami i jedna u Operi. Akcenat je na praizvođenju komične opere „Pop Ćira i pop Spira“, akademika Dejana Despića. Premijera je 28. marta, na Dan pozorišta. U aprilu nas čekaju nove dramske premijere, kao i jedna baletska – „Pinokio“, na muziku Nodara Čambe, u koreografiji Dragana Jerinkića. Ne bih sada da imenujem sve predstave, samo ću reći da će ih biti mnogo. Biće tu i koprodukcija. Nadam se da će novosadska publika uživati u repertoarskim, programskim novinama koje stižu sa scena Srpskog narodnog pozorišta.

Vojislav Alimpić, Kulttura: mart 2018. / broj 09

Podeli