ВАСИЉЕВ-САВИЋ Свенка

ВАСИЉЕВ-САВИЋ Свенка – члан балетског ансамбла СНП и балетски писац и критичар (Госпођинци, 16. VI 1940 -). Основну школу почела је у родном месту и наставила у НСаду, где је завршила и гимназију „Јован Јовановић Змај“ паралелно похађајући Средњу балетску школу, а завршивши је (1959) запослила се у Балету СНП, где је играла у ансамблу мање солистичке улоге. Упоредо је ванредно студирала на Филозофском факултету. На усавршавању у Лењинграду, у тамошњој балетској школи, боравила је г. дана, 1967/68, и тамо стекла звање педагога балета. По повратку у земљу напустила је СНП и запослила се као наставница балета у Балетској школи у НСаду (1968/69). Истовремено је, октобра 1968, примљена за асистента у Институту за лингвистику, где је радила на пројектима развоја говора код деце. Магистрирала је 1969. на матичном факултету, а докторирала 1977. на београдском Филозофском факултету, на Групи за психологију, са тезом „Развој говора код близанаца“. За ванредног професора на Филозофском факултету у НСаду изабрана је 1984. Универзитетску каријеру је наставила и после пензионисања (2005), као проф. „емерита“, на катедри за ромологију новосадског Филозофског факултета. По опредељењу изразита феминисткиња, и осим за права и инклузију Рома у све сегменте друштва, активна је у борби за еманципацију жена и оснивач покрета „Женске студије“, који има богату издавачку делатност и мноштво јавних наступа на домаћем и међународном простору. Као некадашња балерина, прати рад Балета СНП и редовно пише критике, али и друге прилоге, студије и енциклопедијске јединице из области балетске уметности (у „Дневнику“, „Позоришту“, „Orchestri“ и другде). Г. 2010. награђена је Златном медаљом „Јован Ђорђевић“ СНП.

УЛОГЕ: Ученица из интерната, Герла (Американац у Паризу), Дама са сунцобраном, Чистачица (На лепом плавом Дунаву), Жизелина другарица, Pas de trois, Вила пратилица (Жизела), Мува (Паукова гозба), Жена (Демон злата), Прва игра (Кармина бурана), Сусетка (Ђаво у селу), Претња (Пепељуга), Чарлстон, Чардаш, Маскерата (Балетске ципелице причају), Мазурка, Чардаш (Копелија), Жена (Демон злата), Дона Тана (Крчаг), Пастирица (Мале играрије), xxx (Балетска свечаност), Робиња (Шехерезада).

БИБЛ: О потреби реформе Средње балетске школе у Новом Саду, Позориште, НСад 1968, бр. 2, с. 9; Нови покрети у класичном балету, Позориште, НСад 1969, бр. 6-7, с. 10; Гостовање у Српском народном позоришту. Свестрана трупа, Дневник, 20. V 1969; Пет балета за пет година, Дневник, 17. VI 1970; Мајстори совјетског балета, Дневник, 30. XII  1970; Поново Жизела, Дневник, 10. I 1971; Шаренило игре и музике, Дневник, 11. IV 1971; Шармантна принцеза, Дневник, 12. XI 1971; Реализам јасне игре, Дневник, 21. XI 1971; Кореографски концерт, Дневник, 26. XII 1971; „Успавана лепотица“, Позориште, НСад 1971, бр. 8, с. 7; Како поставити класичан балет, Позориште, НСад 1971, бр. 6, с. 6; Наши кореографи, Позориште, НСад, 1971, бр. 7, с. 6-7; Добра партнерска вежба, Дневник, 12. III 1972; „Шехерезада“ и „Лицитарско срце“ на сцени новосадског Позоришта. Изразито лепа групна игра, Дневник, 3. VI 1972; „Шехерезада“, Позориште, НСад 1972, бр. 7, с. 8; У чему је тајна руских играча балета, Позориште, НСад 1973, бр. 10, с. 14-15; Југословенски балет данас, Позориште, НСад 1974, бр. 5, с. 4, бр. 6, с. 6, бр. 7, с. 5, бр. 8, с. 12, бр. 9, с. 10, бр. 10, с. 19; Балет, НСад,1995; 55 година Балетске школе у Новом Саду, НСад 2004; Ерика Марјаш, НСад 2018; Жарко Миленковић и Мирјана Матић, НСад 2019.

ЛИТ: Н. Грба, „На лепом плавом Дунаву“ и „Американац у Паризу“. Балетска премијера у Новосадској опери, Дневник, 28. III 1961; Г. Дивљак, Шанса за младе, Дневник, 15. XII 1964; М. Зајцев, Тренутак балета – „Шехерезада“, снимак представе, ТВ Бгд, 21. III 1967; Свенка Савић: Између балетске и језичке игре, уредила Ивана Антонић, НСад 2020.

.

М. Л.