balerine-header

PODELAO PREDSTAVIO REDITELJKIFORUM ZA NOVI PLESNAGRADEKRITIKAFOTOVIDEO
FORUM ZA NOVI PLES BALETA SRPSKOG NARODNOG POZORIŠTA

BALERINE


Rediteljka i dramaturškinja: Milena Bogavac
Koreografkinja i asistentkinja režije: Olivera Kovačević Crnjanski

Koautorke i izvođačice:
Jelena Alempijević
Sonja Batić
Milena Krkotić
Andreja Kulešević
Jelena Marković
Sanja Pavić
Ista Stepanov
Sara Tošić
Frosina Dimovska

Kostimografkinja: Marina Sremac
Kompozitor: Marko Grubić
Autor videa: Igor Marković
Asistent režije: Uroš Novović

Dizajn svetla: Tihomir Boroja
Dizajn zvuka: Dušan Jovanović
Video tehničari: Đorđe Vernački i Srđan Milovanović
Tonski saradnik: Predrag Petruševski
Inspicijent: Sanja Milanov

Koprodukcija: Srpsko narodno pozorište i Studentski kulturni centar Novi Sad
Producenti: Aleksandar Milosavljević – SNP i Zdravko Vulin – SKCNS
Izvršni producenti: Olivera Kovačević Crnjanski – SNP i Nemanja Vuković – SKCNS

Premijera: 18. novembar 2014, Kamerna scena

Predstava traje sedamdeset i pet minuta.

koprodukcija

BALERINE

Balerine su predstava koja kombinuje fizički teatar i originalni, izvedbeni tekst s ciljem da dokumentuje, demistifikuje i objasni šta zapravo rade umetničke plesačice i s kojim se zazovima sreću u profesionalnom i ličnom životu. Predstava je nastala kroz višemesečni, eksperimentalni, umetničko-istraživački proces, zasnovan na metodološkim igrama osimšljenim tako da podstaknu kolektivno pisanje teksta. U njoj nema iluzije, fikcije niti glume: plesačice na sceni govore u svoje ime, iznose svoja iskustva i stavove o umetnosti, politici, apolitičnosti, rodu, društvu i stereotipima s kojima se manje ili više uspešno bore, opstajući u svojoj, samo naizgled glamuroznoj profesiji. One je razobličavaju, otkrivajući koliko rada, truda, ljubavi i posvećenosti je potrebno da bi se bavile umetnošću igre.

Sve balerine su umorne. Sve balerine mnogo brinu. Sve balerine zajedno ne znaju tablicu množenja. Sve balerine vole da igraju. Sve balerine vole da puše. Ne vole sve balerine da puše. Sve balerine su kontradiktorne. Sve balerine vole kad ih nešto boli, od rada. Sve balerine vole da se odmaraju. Sve balerine vole da spavaju. Sve vole lekove protiv bolova. Sve balerine nekad zaigraju na ulici. Sve balerine čudno hodaju. Sve razmišljaju kako zgledaju i da li su dobre. Sve balerine plaše se da nisu dovoljno dobre. Sve balerine imaju ukosnice. Sve balerine znaju da naprave punđu. Sve znaju da naprave zvezdu. Sve balerine mogu špagu. Sve balerine upadaju jedna drugoj u reč. Sve balerine vole aplauz. Sve balerine vole pažnju. Sve balerine imaju komplekse. Sve balerine imaju tremu. I nisu sve balerine glupe!

balerine25
Fotografija: Miomir Polzović

MILENA MINJA BOGAVAC (Beograd, 1982) je spisateljica, dramaturškinja i pozorišna umetnica.

m.bogavacDiplomirala je dramaturgiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Komadi su joj izvedeni u brojnim pozorištima, u zemlji i inostranstvu, predstavljeni na relevantnim festivalima i uvršteni u antologije savremene drame. Dobitinca je nekoliko nagrada za spisateljski i pozorišni rad. Bavi se pisanjem i izvođenjem slem poezije, a prve dve zbirke objavio joj je Studentski kulturni centar Novi Sad. Stalna je saradnica Bitefa, Bitef teatra i omladinske organizacije Centar E8. Radi u okviru trupe Drama Mental Studio.


REČ REDITELJKE

Ideja predstave Balerine jeste da publiku edukuje o umetnosti igre, ali i da umetničku igru uspostavi kao metaforu za „umetnost življenja“. Svi smo mi balerine, u neprekidnoj borbi protiv sile zemljine teže, u neprekidnim pokušajima da izgledamo lepo i lako, u neprekidnom ignorisanju pitanja: šta imaš ti od toga, što se toliko trudiš? … A šta bih dobila od toga da prestanem?!

Ovo je predstava o svima nama koji se trudimo i ne planiramo da prestanemo. Za sve nas koji pokušavamo da pobedimo sami sebe. Ovo je predstava za nas koji se zatrpavamo poslom, da ne bismo mislili o svrsi svog postojanja, i sve nas koji smo u svom poslu našli svrhu, smisao i ljubav potrebnu da se nastavi dalje. U novu pobedu. U novi izazov. U novi radni dan. Ovo je predstava o radu i predstava o lepoti… a lepota će, pisao je Dostojevski, spasiti svet, ako mi nju spasemo.

Ovo je predstava o spašavanju lepote. O samozaboravu i sreći. O radu, trudu, ambiciji, volji, telu i duhu. Ovo je, takođe i predstava o društvu; pozorište o pozorištu; o smislu i tome da ga je našao svako ko je krenuo da ga traži. Ovo je predstava o igri, kao najozbiljnijoj disciplini ljudskog duha i lakoći kao najtežoj stvari na svetu. Ovo je predstava o balerinama, a svi smo mi balerine, bez obzira na to da li smo ikada igrali balet.


FORUM ZA NOVI PLES je ansambl savremene igre koji deluje u okviru Baleta Srpskog narodnog pozorišta. Pokrenut je juna 2002, radi stvaranja novog prostora za istraživanje savremenog plesnog i pozorišnog izraza. Čine ga igračice i igrači spremni da, pored redovnog repertoara, ostvaruju predstave s kojima i svojoj publici i sebi šire horizonte nekonvencionalne plesne poetike, što im je donelo priznanja i na domaćim i na inostranim scenama. Saradnja Studentskog kulturnog centra Novog Sada sa Forumom za novi ples predstavlja prirodnu vezu dva aktera na sceni kulturne delatnosti. Forum za novi ples je unikat pozorišne produkcije, a SKCNS – ustanova koja aktivno učestvuje u kreiranju kulturne ponude grada, sa multifunkcionalnom Fabrikom kao novim centrom kulture u Novom Sadu. Nakon zajedničke produkcije predstave Pop it Up koreografkinje Dragane Bulut (2013), Forum za novi ples i SKCNS nastavljaju saradnju na predstavi Balerine u kojoj članice Foruma pričaju lične priče, vezane za profesionalno i umetničko sazrevanje.

balerine22
Fotografija: Miomir Polzović

NAGRADE I POHVALE

- Nagrada Udruženja baletskih umetnika Srbije za 2015.
Žiri u sastavu: Marija Janković Šehović, Isidora Stanišić, Tatjana Popović, Katarina Stojkov Slijepčević i Ana Pavlović Pešić dodelio je Specijalnu nagradu za inovativni pristup u oblasti savremenog plesnog teatra predstavi Balerine, u koprodukciji Foruma za novi ples Baleta Srpskog narodnog pozorišta i Studentskog kulturnog centra Novi Sad.

- Specijalna pohvala Profesionalnog udruženja baletskih igrača, koreografa i baletskih pedagoga Srbije.
Specijalna pohvala povodom Svetskog dana igre, 29. aprila 2015, dodeljena je autorskom timu predstave Balerine, uz obrazloženje žirija da su autorke – rediteljka i dramaturškinja Milena Bogavac, koreografkinja i asistentkinja režije Olivera Kovačević Crnjanski i koautorke i izvođačice (Jelena Alempijević, Sonja Batić, Frosina Dimovska, Milena Krkotić, Andreja Kulešević, Jelena Marković, Sanja Pavić, Ista Stepanov i Sara Tošić), dale veliki doprinos u razumevanju društveno zapostavljene umetničke institucije klasične i savremene igre u Srbiji.

- 42. INFANT – Internacionalni festival alternativnog i novog teatra, 2015.
Priznanje za izuzetnu ekspresivnost na graničnom području između pozorišta i ostalih umetnosti

- Belgrade Edt Culture – best theater acts in season 2014-2015.
Najbolja društveno-angažovana predstava – Balerine, Forum za novi ples, Srpsko narodno pozorišta i SKC Novi Sad.
(Gostovanje u Bitef teatru)
Na osnovu odgledanih preko 80 premijerno izvedenih i preko 30 gostujućih predstava u Beogradu, u periodu od maja 2014. do maja 2015. sastavljene su liste najboljih u 25 kategorija. U konkurenciji za najbolju bile su i predstave:
Beton mahala, Pozorišna trupa Joj evo ih, Novi Pazar (gostovanje u Zvezdara teatru)
Ibzenov Neprijatelj naroda kao Brehtov poučni komad, Centar za kulturnu dekontaminaciju
Kratka povest o antihristu, Bitef teatar
Verter: ili imaš nade ili nemaš, Hartefakt, Fakultet dramskih umetnosti, Ustanova kulture “Parobrod” (izvođenje u hotelu Bristol)

- Godišnja pohvala Srpskog narodnog pozorišta za 2014. godinu.
Balerine su predstava koja kombinuje fizički teatar i originalni, izvedbeni tekst s ciljem da dokumentuje, demistifikuje i objasni šta zapravo rade umetničke plesačice i s kojim se izazovima sreću u profesionalnom i ličnom životu.“


Predstava nije vernisaž

Nismo se čestito odmorili posle gostovanja u Puli, gde je Forum za novi ples Baleta SNP-a igrao predstavu „Balerine” u okviru Dana Vojvodine u Istri, a evo nas već na putu za Osijek, ponovo s „Balerinama”.

Pula nas ne bi videla da nam Rotari klub „Novi Sad – Dunav“, nije darivao prihod od donatorske večeri za nas organizovane, a mi smo osvetlali obraz savremenog plesa Srbije, pokrajinskog teatra i Novog Sada, koji nam je ustupio bus.
Osječani su nas pozvali da gostujemo u Noći kazališta, što se kod nas zove Noć pozorišta, ali u oba slučaja, i tamo i ovde, nije mi baš najjasniji smisao manifestacije. Pozorište se priključi programu, uplati organizatoru pare da bi u narečenoj noći besplatno (ili po jeftinijim cenama ulaznica) ugostilo gledaoce, koji po volji izlaze iz jednog teatra s predstave u toku, da bi upali u drugo pozorište, na predstavu koja je isto tako u toku. Ova promenada ima smisla u Noći muzeja, no pozorište nije muzej, predstava nije izložba, niti su akteri na sceni muzejski eksponati koji ostaju mirni, okačeni ili posađeni na svoja mesta, dok se publika šetka. A deo programa Noći pozorišta – organizovane posete pozorištu – već upražnjavamo. I to ne jednom godišnje.

I u Puli je ulaz na „Balerine” bio besplatan, ali smo odmah po dolasku saznali da u Gradu vlada veliko interesovanje za našu predstavu: SNP je redovno gostovao u Puli, a i dobar glas o “Balerinama” se čuo do Istre. U Pulu stižemo predveče i žurimo u Srpski kulturni klub gde je otvaranje manifestacije. Prvo govore domaćini, a onda Slaviša Grujić, pokrajinski sekretar za kulturu i javno informisanje. Zvanično govore različitim jezicima, a zapravo istim – jezikom koji proističe iz svesti da su Istra i Vojvodina višenacionalne sredine koje je povest naučila toleranciji. Ovo bi zvučalo kao fraza da nije svakodnevice. O toj istini, na svoj način, svedoče pesme i ličnost Ota Tolnaia. O njegovoj poeziji te večeri govori Vlada Kopicl – odlično i sadržajno. Postavljeni su visoki kriterijumi, pa pomalo strepim kako će biti prihvaćene „Balerine”.

Sledeći dan provodim s Natalijom i Anom, našom novosadskom podrškom. Vodim ih na tržnicu. Obožavam miris sveže ribe i šarenilo mediteranskog povrća. Potom taksijem idemo na ručak. Pitamo taksistu gde se dobro jede, a jeli bismo ribu, kozice i dagnje, ali i domaći pršut i sir (može i paški), svežu rukolu, radič, motovilec, naravno uz bisku, grapu i medicu, malvaziju i teran, a sve to uz maslinovo ulje i sveže pečeni hleb i, posle, maskarpone tiramisu. Čovek shvata da smo kontinentalci. Kad čuje odakle smo, saopštava nam tačne cene nekretnina u Novom Sadu gde ima rodbinu. Odvozi nas do restorana i gazdi kaže da se dobro pobrine za nas. Ovaj, kada je čuo šta bismo sve jeli i pili, preuzima stvar u svoje ruke: radikalno redukuje naš spisak želja i po svom izboru donosi vrhunske delicije. Obećavamo (i njemu i sebi) da ćemo se vratiti.

Dok smo mi jeli – balerine su imale probu. Nataliji, Ani i meni se drema, pa nas čudi entuzijazam devojaka, tim pre što probu vodi neumoljiva Olivera Kovačević Crnjanski, koreografkinja. Iako je desetak minuta pre dizanja zavese u foajeu INK malo gledalaca, do početka predstave sala se napunila. I reaguju onako kako smo navikli. Sve funkcioniše odlično. Pa i bolje: pulsko igranje je do sada najbolja verzija „Balerina”. Publika i domaćini – oduševljeni!

A sada – Osijek!

Na putu, pred granicu, pridružuje nam se Zdravko Vulin, direktor Kulturnog centra Novi Sad, naš odani koproducent ne samo ove predstave. Dočekuje nas stari prijatelj Božidar Šnajder, intendant. Dugo i uspešno sarađujemo. Upozorava nas na gužve u Noći kazališta, posebno na posetioce koji obilaze kazalište i banu na probu, a događa se i da publika tokom predstave ulazi i izlazi. To se „Balerinama” u Osijeku nije dogodilo! Svi su, kao prikovani, odgledali predstavu i ovacijama pozdravili devojke, a u sali su ostali i tokom naše tribine Profesija kao identitet.

Nije bilo izvesno da će na put poći Minja Bogavac, rediteljka „Balerina”, koja inače vodi tribine, pa sam ja smislio da ću je bez problema odmeniti. Ta vodio sam tribine i razgovore na tolikim festivalima! Slušajući sada Minju kako savršeno plete priču o specifičnostima poziva balerina, o neverovatnoj volji koju podrazumeva ova profesija, objašnjavajući da je predstava nastala na osnovu ispovesti samih učesnica, a sve to još promišljeno povezuje s profesijama ljudi u gledalištu, shvatam da ne bih tako dobro obavio ovaj posao.

Na putu do Osijeka nas je pratila kiša. Na povratku kući veje sneg. Putujemo polako. Klizavo je, a i nema razloga za žurbu – sutra je nedelja. Jedini dan kada baletski igrači ne moraju da vežbaju.

Aleksandar Milosavljević, Dnevnik, 24. januar 2016.


SVAKI DAN, SVAKI DAN, SVAKI DAN
Balerine

Balerina. Tako krhka, tako lepa, zanosna i zavodljiva i tako slična svima nama a opet sasvim drugačija. Balerina, nekadašnja miljenica careva i uticajnih društvenih krugova, uzdizana je do sfera obožavane, skoro nestvarne žene i umetnice. Danas je u društveno zapostavljenoj umetničkoj instituciji klasične ili savremene igre koju više od devedeset posto našeg stanovništva nije nikada videlo. Zato se nova predstava Balerine, premijerno izvedena 18. novembra 2014. godine na Kamernoj sceni Srpskog narodnog pozorišta (SNP-a), oglasila kao potreba i dokument o životu i radu umetničke igračice danas. Stvarana kao edukativno-dokumentarna, osmišljena je u višemesečnom kolektivnom radu sa željom da otvoreno, bez šminke i doterivanja, progovori o temi koju naš auditorijum još nije imao priliku da čuje.

Balerina će od svoje šeste godine pa sve do kraja karijere patiti od ljubavi za pokretom, belom baletskom haljinom i Crnim labudom. Radeći mnogo imaće rane na nožnim prstima a biće i krvi u patikama. Trpeće bol, shvatajući ga sastavnim delom ljubavi prema igri. Čuvaće svoju tananu figuru, biće gladna i želeće da proguta sve što bi joj utolilo glad. Svaki dan će snažno istezati svaki mišić, koleno i stopalo. Svaki dan će sanjati o novoj predstavi i aplauzu. Svaki dan će biti umorna i strašno će želeti da spava, da se odmori, i svaki dan će hteti da savlada nesavladano i ponavljaće svaki dan sve ispočetka radi ljubavi i lepote.

Pun doprinos u stvaranju predstave Balerine dale su baš one, igračice Srpskog narodnog pozorišta: Jelena Alempijević, Sonja Batić, Frosina Dimovska, Milena Krkotić, Andreja Kulešević, Jelena Marković, Sanja Pavić, Ista Stepanov i Sara Tošić. Ličnim tekstovima o svom životu u profesiji i van nje, zatim glumom i igrom, dokazale su svoje talente i mogućnosti da u igri deluju i odgovore na niz drugih zahteva. U opuštenoj scenskoj atmosferi, u pravom i pogođenom tonu izvođenja govorno-igračkog teksta, izvođačice i koautorke Balerine bile su nezamenljivi tumači sopstvenog života.

Zatvarajući krug kolektivnog stvaranja predstave rediteljka i dramaturškinja Milena Bogavac i koreografkinja i asistentkinja režije Olivera Kovačević Crnjanski dale su svoj doprinos zrelim teatarskim izrazom i jasnim smernicama u stvaranju novog zanimljivog dela o balerinama. I svi ostali saradnici u predstavi su s pažnjom, odgovornošću i ličnom stvaralačkom energijom potcrtali ovog pozorišnog novajliju.

Forum za novi ples je istraživački ansambl savremene igre SNP-a i traje već više od deset godina. Prepoznatljiv je po uspešnim i kvalitetnim „novokomponovanim“ plesnim produkcijama. Zanimljiv je publici koja uvek s nestrpljenjem i interesovanjem očekuje forumovsku novu stvaralačku misao. U saradnji sa Studentskim kulturnim centrom iz Novog Sada u 2013. godini kreiran je sjajni Pop it up, koreografkinje Dragane Bulut, a sada su odjeknule i Balerine.

Sasvim nove, interesantne i uzbudljive, duhovite i setne, upitne i razdragane, pametne i zaljubljene u igru, umorne od igre, čekajući aplauz i svoj svaki novi radni dan.

Ksenija Dinjaški

Fotografije: Aleksandar Ramadanović
VRH STRANE